fa تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، بن بست سلمان، پلاک ۷ واحد ۶ ۸۸۲۱۰۰۷۸ ۰۲۱ شنبه تا چهارشنبه - ۰۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰

اهمیت مخازن در خط تولید

مخزن استیل در واقع به گروهی از مخازن نگهداری فلزی گفته می‌شود که با انواع ورق‌های استنلس استیل ساخته می‌شوند البته استیل در معنای لغوی به معنی فولاد است، ولی در صنعت (steel tank) یا مخزن استیل یا تانک استیل مخازنی هستند که در تولید آن‌ها از ورق‌های استنلس استیل در گرید‌ها و ویژگی‌های مختلف استفاده می‌شوند. مخزن استیل از مهم‌ترین اجزای هر خط تولیدی اعم از خط تولید صنایع بهداشتی و غذایی و تمام صنایع حساس بشمار می‌رود.

 

مخازن صنعتی جزئی جدایی‌ناپذیر از خطوط تولیدی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها هستند. در این بین مخزن استیل به دلیل تقاضای زیاد و کاربرد‌های گوناگون نقش مهمی را در این صنعت ایفا می‌کند. در کنار مخازن صنعتی برخی تجهیزات دیگر مانند سختی گیر در خطوط تولید یا واحد‌های مسکونی و صنعتی به کار گرفته می‌شوند و اهمیت بالایی دارند.

 

مخازن تحت فشار چیست؟

مخازن تحت فشار (انگلیسی: Pressure vessel) یا مخزن پمپ آب تحهیزاتی هستند که برای نگهداری و ذخیره‌سازی انواع مایعات و گازها تحت فشار بالا طراحی شده‌اند،معمولاً از جنس فلزی مانند فولاد ساخته می‌شوند و قادر به تحمل فشارهای بالایی هستند.که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. مثلاً در صنعت نفت و گاز، برای ذخیره و حمل مایعات نفتی و گازهایی مانند گاز طبیعی و اتیلن، مخازن تحت فشار بکار می‌روند. همچنین در صنایع شیمیایی، فرآوری غذا، داروسازی و صنایع دیگر نیز استفاده می‌شوند.

فشار، یکی از عوامل اصلی در تولید و نگهداری مواد مختلف است. در صنایعی مانند نفت و گاز، اهمیت مخازن ذخیره‌سازی تحت فشار بیش از پیش مشهود است. این مخازن، امکان ذخیره‌سازی مواد با فشارهای بالا را فراهم می‌کنند که به بهره‌وری و ایمنی فرآیندهای صنعتی کمک می‌کند.برای ساخت مخازن تحت فشار، اصول و مقررات سخت و سنگینی وجود دارد. این شامل استانداردهای ایمنی، ضوابط ساختاری و مواد استفاده شده در ساخت آنها است. این مقررات برای جلوگیری از وقوع حوادث ناخواسته مرتبط با نشت و انفجار مخازن تحت فشار به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی، مخازن تحت فشار نقش بسیار مهمی در حفظ ایمنی و ذخیره‌سازی درست مایعات و گازهای فشرده دارند.

 مخزن استیل از مهم‌ترین اجزای هر خط تولیدی اعم از خط تولید صنایع بهداشتی و غذایی و تمام صنایع حساس بشمار می‌رود.

 

شکل مخزن تحت فشار  چگونه است ؟

مخازن تحت فشار به صورت کلی به دو شکل استوانه یا کروی تولید میشوند. که رایج ترین نوع مخزن تحت فشار، مخزن تحت فشار استوانه ای است که خود به دو صورت عمودی و افقی تولید میشود و در انتهای دو عدسی یا کلاهک وجود دارد. اما باید توجه داشت که نوع کروی برای فشارهای بالا مناسبتر میباشند.

ساخت شکل‌های پیچیده‌تر برای مخازن تحت فشار همیشه یک چالش دشوار و پرهزینه بوده است. در تئوری، مخازن تحت فشار کروی با ضخامت جدار یکسان دوبرابر مخازن استوانه ای، استحکام بیشتری دارند و بهترین گزینه برای ساخت مخازن تحت فشار به حساب می‌آیند. با این حال، به دلیل دشواری و هزینه بالا در ساخت این نوع مخازن، بیشتر مخازن شکل استوانه ای با کلاهک‌های نیمه-بیضوی و نسبت ۲ به ۱ را دارا می‌باشند. در این روش، مخازن کوچکتر از یک لوله و دو کلاهک ساخته می‌شوند.

 

مخزن استیل دو جداره

یکی از انواع مخزن استنلس استیل،  مخزن استیل  دو جداره  است که در ظرفیت‌های گوناگون تولید می‌شود. در مخزن استیل دوجداره، برخلاف دیگر مخازن پلی اتیلنی که دو جداره بودن بدنه آن‌ها به مقاومت مخزن ارتباط دارد، دوجداره یا سه جداره بودن بدنه ارتباطی با فشار کاری و مقاومت بدنه و … ندارد. بلکه جداره دوم، صرفا به قصد عملیاتی خاصی اضافه می‌شود. به عنوان مثال اغلب رآکتور‌های استیل به صورت دوجداره ساخته می‌شوند.

تولید مخزن استیل

پروسه تولید مخزن استیل و به طور کلی انواع مخازن دارای یک چارچوب کلی است. مخزن ابتدا توسط مهندسین مکانیک و طراح، طبق نیاز‌های خریدار و بر اساس باید‌ها و نباید‌های مشخص شده توسط خریدار طراحی می‌شود و سپس با تایید کارفرما به خط تولید ارسال می‌شود.

کاربردهای مخزن تحت فشار

1.نفت و گاز

2.پتروشیمی و شیمیایی

3.فرآیندهای صنعتی

4.انرژی

5.اتمسفری

 

 

  • انواع تجهیزات صنعتی و مخزن ذخیره  را از کدام مرکز معتبر تهیه کنیم؟

شرکت ارکان صنعت پایدار با بهره گیری از نیروهای متخصص و امکانات دفتر مرکزی در تهران و ایتالیا توانسته در زمینه تأمین کالا، ساخت، خدمات فنی و مهندسی جهت انجام پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی و معدنی فعالیت مستمر و چشمگیری داشته باشد. این مجموعه با هیأت مدیره ای متشکل از مدیران با تجربه در بخش تأمین کالا، خدمات مهندسی و همچنین سالها تجربه، ورود موفقیت آمیزی در تامین دستگاه های ابزاردقیق (اندازه گیری دما، فشار ،سطح و جریان) اقلام  پایپینگ، ورق ، لوله ، انواع اتصالات فلزی ، انواع شیر آلات (valve)، انواع پمپ و همچنین  ساخت تجهیزات و مخازن تحت فشار ، مبدل حرارتی ، مخازن ذخیره ، استراکچر و متعلقات داخلی مخازن و… داشته است .

 

طراحی صحیح و توجه به استفاده از استانداردها و مقررات ضروری است تا از رخداد حوادث ناخواسته و خسارات بالقوه جلوگیری شود. 

درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید